16 czerwca 2025 r., podczas Mszy Św. w rycie rzymskim, odprawianej w domowej kaplicy katolickiego domu przy Placu Zmartwychwstania 1 w Baranowie, Ksiądz Michał Woźnicki SDB, wygłosił kazanie “Naśladowanie świętych nie polega na odtwarzaniu, ich działań lecz ich cnót” – do odsłuchania w ramach transmisji Mszy Św.
Kapłan w kazaniu mówił m.in:
“…wracać nam do tej rozprawy, żebyśmy na drodze, na której jesteśmy- wychodzenia , rozpoznawania się w modernizmie, wychodzenia, ponoszenia skutków (…) żebyśmy się nie zatrzymali w jakimś punkcie- kolejnego “złotego cielca”. Z utopii, w utopię. Z jakieś ułudy, w następną ułudę: że będzie dobrze.
Ze stron ultramontes.pl, przetłumaczone było na polski przed ponad 20-tu laty (…) zatytułowane: “Econe- koniec, kropka” rozprawa 1982 r. Ks. Noel Barbara- dalsza część tej rozprawy (…) rozdział nowy: Doktryna
Kapłan czytał kolejne fragmenty rozprawy:
“Dzieje abp. Lefebvre i jego działalności począwszy już od Vaticanum II są bogate w nauczanie dotyczące doktryny osoby, która najczęściej znana jest przez deformujący pryzmat pochlebstw, wzgardy lub po prostu fałszywych informacji. Biskup tradycjonalistów”, żelazny biskup, zbuntowany biskup, nowy Atanazy: tak wiele tytułów, których, jak mówiono, sam arcybiskup Lefebvre nie cenił zanadto, a które nie odzwierciedlały prawdy.”
“Kryzys, który Kościół obecnie przechodzi zmusił katolików do
postawienia sobie znacznej liczby pytań, które można zgrupować według trzech
kategorii: sobór, msza i papież. Mieliśmy prawo oczekiwać od abp. Lefebvre,
biskupa, następcy Apostołów, członka Kościoła nauczającego, iż rzuci on jakieś
światło na te zagadnienia.”
“Katolik nie może pojmować Tradycji w oddzieleniu od żywego Magisterium, wykonywanego przez kolegium biskupów, a w pierwszym rzędzie przez Papieża. Abp Lefebvre odwołuje się do Tradycji w opozycji do Vaticanum II, praktycznie wbrew wszystkim biskupom i wbrew “papieżowi”. Taka postawa nosi wszelkie znamiona buntu. Jeżeli jednak jest słuszna, to nadal jest absolutnie konieczne, by przedstawić jej teoretyczne fundamenty.
Z drugiej strony, odwoływanie się do Tradycji przeciw innowatorom nakłada obowiązek zwalczania tych ostatnich, a w przypadku biskupa jest to obowiązek szczególnie naglący, jako że jest on szczególnie predysponowany do obrony wiary”
” Abstrahując od jawnie błędnej natury argumentu, powinniśmy wiedzieć, że naśladowanie świętych nie polega na odtwarzaniu, uczynek po uczynku, ich działań i przedsięwzięć, lecz na naśladowaniu ich cnót, w okolicznościach wybranych dla nas przez Opatrzność. Każdy wie, że abp Lefebvre był porównywany do św. Atanazego. On sam cytował tego świętego na usprawiedliwienie własnego zachowania (8). Lecz gdyby św. Atanazy zadowolił się kształceniem kapłanów, zostawiając na boku obietnice dane
Kościołowi przez naszego Pana, świat teraz byłby ariański.
Tak więc nieustanne usprawiedliwienia abp. Lefebvre były niepoważne zważywszy na wagę podjętych przez niego działań i powagę sytuacji. Śmieszne są, ale za to wygodne jako sposób na zrzucenie z siebie nie cierpiącego zwłoki obowiązku. Są zarazem urzekające. Wielu ludzi pozwoliło się przez nie wprowadzić w błąd, podobnie jak dało się zbałamucić sprzecznymi wypowiedziami abp. Lefebvre, tak różnymi w istocie, że każdy mógł znaleźć w nich coś zgodnego ze swoim upodobaniem.”
Pod koniec kazania Ks. Woźnicki dodawał m.in takie słowa:
“Na drodze, na której jesteśmy, czcigodni wierni (…) Mszy Św. wyrzuconej z Wronieckiej, Kapłana wyrzuconego przez swoich współbraci, po 25 latach życia zakonnego, 18 latach kapłaństwa, no i wiernych (…) na naszej drodze- nie jesteśmy u końca drogi. Jesteśmy u początku.(…)
Moi bracia wyświadczyli mi ogromną przysługę. Pomogli mi rozpoznać, że modernizm, ze struktura modernistyczna (…) to nie jest Kościół Chrystusowy. To jest ludzki twór”
Tego dnia Ksiądz Michał Woźnicki SDB odczytał też (dodając swoje komentarze) kolejny fragment, wydanego nakładem Towarzystwa Świętego Michała Archanioła w Miejscu Piastowym, w 1939 roku, Apologetycznego Katechizmu Katolickiego autorstwa Ks. Walentego Gadowskiego.
Apologetyczny Katechizm Katolicki 113 Które prawdy nazywamy Podaniem kościelnym- do odsłuchania tutaj.
